Desktop vs. Mobiel

Je hoort het steeds vaker, “Mobiel is de toekomst,” of anders gezegd “Mobile first.” Bijna iedere SEO-er of webdesigner hoort deze termen dagelijks. Omdat je het zo vaak hoort, zal er een kern van waarheid in moeten zitten. Of toch juist niet? Steeds meer mensen gebruiken een smartphone. Het is niet uit het dagelijkse leven weg te denken. Soms krijg je het idee dat de desktop websites een beetje achter de mobiele variant aanhobbelen en de focus op het mobiele gebruik ligt. Is dit wel zo verstandig? Wat is nou het verschil tussen de mobiele bezoeker en de desktop bezoeker?

Mobiele bezoekers zijn jonger

De jonge generatie tegenwoordig spendeert veel meer tijd op de smartphone dan op de desktop. Je ziet het overal, in de trein, in de bushalte, jongeren zijn voornamelijk bezig met hun smartphone. Hiernaast zijn ze ook ongeduldig. Het moet snel, sneller, snelst. Is jouw website niet binnen 3 seconden geladen dan is de kans groot dat je de bezoeker kwijt bent, hoe mooi de website ook is. Zorg ervoor dat de website snel laadt. Hierbij laat je overbodige javascripts achterwege en comprimeer je de afbeeldingen zodat de laadtijd wordt verkort.

Desktop bezoekers spenderen meer tijd op een website

Een groot verschil tussen de mobiele en de desktop bezoeker, is de tijd die op een website wordt gespendeerd. Waar een mobiele bezoeker vaak na anderhalve minuut al weg is, doet een desktop bezoeker hier 3 minuten over. Je hebt op de desktop dus veel meer tijd om de bezoeker te overtuigen.

Mobiele bezoekers nemen sneller een beslissing

De mobiele bezoeker wilt snel een beslissing nemen. Ook is hij op zoek naar meer specifieke informatie. Is deze informatie niet of moeilijk te vinden, zal de bezoeker snel weer vertrekken naar een andere website. Ga hier verstandig mee om. Laat banners en overbodige afbeeldingen weg van de website en speel in op de wens van de bezoeker. Alleen zo kun je er voor zorgen dat de bezoeker voor jou kiest en niet verder op zoek gaat.

Mobiele bezoekers delen sneller hun locatie

Mobiele bezoekers hebben de locatie van hun smartphone bijna altijd aan staan. Hier heeft nagenoeg niemand een probleem mee. Dit in tegenstelling tot de desktop bezoeker, zij zijn wat terughoudender met het delen van hun locatie. Omdat de mobiele gebruiker zijn locatie makkelijk deelt, kan Google hier goed gebruik van maken. Dit in het voordeel van de mobiele gebruiker. Wanneer je zoekt naar een bakker, restaurant of een ander bedrijf, komen de bedrijven die ook daadwerkelijk in de buurt liggen ook veel beter tevoorschijn in de zoekresultaten. Hier valt veel voordeel ten opzichte van de concurrent mee te behalen als je de SEO juist hebt geoptimaliseerd.

Conclusie

Zoals je kunt zien, verschilt de mobiele bezoeker nogal van de desktop bezoeker. Er valt hier goed op in te spelen. Vooral voor het gebruik op de smartphone dien je er voor te zorgen dat de laadtijd zo kort mogelijk is. Heb je dit niet goed op orde, ga je potentiële klanten mislopen. Probeer je daarnaast te richten op de lokale optimalisatie. Zorg ervoor dat jij zo hoog mogelijk komt te staan bij de zoekresultaten en dat je zo goed mogelijk lokaal wordt gevonden. Hier valt heel veel winst mee te behalen en zorgt ervoor dat jouw bedrijf kan groeien en nieuwe klanten aanlokt.

Heeft u vragen?

Online succes halen?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag eens bij u langs om uw online kansen te bekijken.