Invloed van websitesnelheid op SEO

website snelheid verbeteren

Voor steeds meer bedrijven is de website of webshop het visite kaartje van het bedrijf. Iedereen komt wel eens een trage pagina tegen waardoor je de pagina weer direct verlaat. Daarom is het nog steeds erg belangrijk om een snelle website te hebben. Dit verhoogd namelijk de gebruiksvriendelijkheid van je website, verlaagt het bouncepercentage en bezoekers blijven langer op je website. Allemaal factoren die invloed hebben op je SEO. Hier leggen we de samenhang uit tussen de snelheid van je website en SEO en geven we een aantal tips waardoor jouw website sneller wordt.

Betere gebruikerservaring

Het kopen van een product of het aanvragen van een dienst moet zo eenvoudig  mogelijk zijn. Een snelle website heeft daarin een belangrijke rol. Is je website niet snel genoeg, dan surft de bezoeker naar de concurrent. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bij elke seconde laadtijd 6% van de bezoekers afhaakt. Heb je een laadtijd van drie seconden, dan haakt 18% al af. Google adviseert een laadtijd van minder dan één seconde van de ‘Above the fold’ content. Dit houdt in dat de bezoekers direct de content te zien krijgen die ze gewend zijn. De andere content, zoals achtergronden, mogen er langer over doen om te laden. Wanneer de bezoeker eenmaal op de pagina is, wordt de andere content pas geladen.  Hierdoor stijgt de gebruiksvriendelijkheid van je website en blijven potentiële klanten langer op je website.

Meer conversies

Amazon heeft onlangs een studie gedaan naar de laadtijd van de website. Wat bleek; ééntiende seconde langere laadtijd van de website staat gelijk aan 1% daling van je conversie ratio. Dat staat ongeveer gelijk aan 1% stijging in je omzet. Gezien de miljarden omzet van Amazon is dit een enorm bedrag.

Ook andere onderzoeken leverden dezelfde resultaten op. Elke webshop eigenaar weet dat een snelle website zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid. Ook worden spontane aankopen sneller gedaan als de website sneller laadt. Neemt je pagina snelheid af, dan neemt ook je omzet af.

Hogere ranking

De invloed van de snelheid van je website van het algoritme van Google wordt veel gespeculeerd. Naast keyword relevantie, backlinking en een technisch goede website is ook den snelheid van je website een belangrijke rankingfactor. Google streeft er naar om altijd de meest relevantste pagina’s te tonen in de zoekresultaten. Wanneer het gedrag van de bezoeker beïnvloed wordt door de snelheid, heeft dat ook invloed op de relevantie van de website. Bezoekers zullen je website immers sneller verlaten en zullen minder lang op je website blijven. Daarnaast kan Google snellere websites, sneller crawlen en dat wordt beloond door een hogere ranking. Genoeg redenen dus om te investeren in een snelle en gebruiksvriendelijke website.

Snelheid meten

Een handige tool om de snelheid van je website te meten is de PageSpeed Insight tool van Google. Deze tool laat zowel de snelheid zien voor de mobiele en desktop gebruikers. Je krijgt zo een overzicht op welke punten je goed scoort en waar nog verbeter mogelijkheden liggen.

Let op de volgende factoren

  • Een snelle server, wij raden een reactietijd van minder dan 200 ms aan.
  • Maak gebruik van caching. Hierdoor worden onderdelen van de website op een server opgeslagen die vervolgens weer direct geladen worden.
  • Verwijder regelmatig de cookies van je website.
  • Verwijder alle onnodige plugins.
  • Redirecten vertraagd de website, probeer dit dus te minimaliseren.
  • Comprimeer de afbeeldingen op je website.
  • Verwijder CSS, JavaScript en HTML die niet worden gebruikt op de website.
  • Maak een mobiele versie van je website. Hierdoor worden de onderdelen voor de desktop versie niet geladen.
  • Ga eens naar je database van de website en verwijder de data die niet meer wordt gebruikt.
  • Wanneer je begint met het sneller maken van de website, vergeet dan niet een back-up te maken.

Conclusie

Het verbeteren van je paginasnelheid heeft dus veel invloed op je SEO en daarmee ook je ranking in Google. De gebruiksvriendelijkheid stijgt waardoor de conversie zal stijgen. Daarnaast beloont Google snelle websites omdat de content dan sneller beschikbaar is voor de bezoeker. Deze twee redenen zijn bepalend voor het succes van je website. Je kunt het één en ander zelf doen  om je website snel te maken, maar je kunt het uiteraard ook aan Digiting uitbesteden. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Heeft u vragen?

Online succes halen?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag eens bij u langs om uw online kansen te bekijken.