SEO trends voor 2018

Ondertussen zitten we in het eerste kwartaal van 2018, het nieuwe jaar is het begonnen dus is het tijd om vooruit te kijken. De wereld is aan het veranderen, evenals het online gedrag van consumenten. Het is goed om ons hierin meer te verdiepen, dit hebben wij ook gedaan. Hieronder beschrijven wij wat volgens ons DE trends zijn van 2018!

Linkbuilding

Ook in dit jaar gaat linkbuilding, ook wel backlinking genoemd, erg belangrijk blijven. Dit is al jaren het geval en dat zal in 2018 niet veranderen. Linkbuilding houdt in dat websites naar elkaar doorverwijzen. Hierdoor weet Google wat er relevant is en wat er niet relevant is. Helaas is het nog steeds mogelijk om tegen betaling, backlinks te genereren. Echter is dit van een zeer lage kwaliteit. Belangrijk is dat de backlinks van een goede kwaliteit zijn, alleen dan zal Google dit serieus nemen en wordt je website beter vindbaar. In dit nieuwe jaar zal dit alleen maar belangrijker worden.

Mobile first

Het zal u niet ontgaan zijn, tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone. Uit onderzoek is gebleken dat 86% van de Nederlandse bevolking een smartphone bezit. Dit was een aantal jaren geleden niet het geval. Bij Google wordt dit in 2018 een erg belangrijk criteria. Wanneer je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, denk aan te grote afbeeldingen, een lastige structuur, gaat dit de zoekresultaten negatief beinvloeden.

Voice search

Door het gebruik van de smartphone, en daarnaast de opkomst van de smart-speakers zoals Google Home, wordt er steeds meer gezocht doormiddel van spraakgestuurd zoeken. Het staat nog in de kinderschoenen, de Nederlandse taal werkt nog niet volledig maar de komende jaren gaat dit steeds vaker gebruikt worden.

Gebruikerservaring

De afgelopen jaren was dit eigenlijk al erg belangrijk, ook in 2018 richt Google zich op de gebruikerservaring van een website.

  • Is de informatie waarnaar je op zoek bent makkelijk te vinden?
  • Zijn er pagina’s die niet werken?
  • Is de tekst makkelijk te lezen? Denk aan de grootte van de letters, het lettertype en daarnaast ook de kleuren die gebruikt worden. Wit op grijs bijvoorbeeld, leest nogal lastig.
  • Reflecteert de lay-out niet te veel met de inhoud? Dit kan nogal afleiden.

De gebruikerservaring van een website verschilt van persoon tot persoon. Echter let Google hier heel erg op. Een paar kleine foutjes kunnen resulteren in een lagere positie bij de zoekresultaten. Het is dus erg belangrijk om te zorgen dat de gebruikerservaring op uw website erg goed is.
Ook in het nieuwe jaar zal SEO hard werken blijven. Alles moet van A-Z kloppen, anders gaat dit negatief uitpakken bij de zoekresultaten. Wij van Digiting hebben alle kennis in huis om te zorgen dat uw website van A-Z klopt en u goed vindbaar bent bij Google in de zoekresultaten.

Heeft u vragen?

Online succes halen?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag eens bij u langs om uw online kansen te bekijken.